Alla inlägg den 21 juni 2009

Av Rasmus - 21 juni 2009 20:01

Med Håkan Hellstöms låt, "Nu kan du få mig så lätt" i bakgrunden skriver jag denna blogg som vars ide blev till en dag när jag cyklade hem från jobbet. (Dellner couplers i vika) Där jag jobbar som lagerarbetare och anledningen till att jag inte har bloggat på länge är att jag inte riktigt har känt för det. Men nu kommer en om alkohol och mina tankar kring det.


En dag tittade jag om olika sätta att få bättre självkänsla på ungdomsmottagningens hemsida  och klickade sedan vidare på länken om droger.


¨Sidan kommer fram och bilderna talar sitt med en flicka som spyr i en stjärngossestrut och en kille som har ordet "kuk" skrivet i pannan. Texten bredvid bilderna är skrivet på ett sätt som att du dör om du tex är ute på fyllan.  Att ditt liv blir meningslöst och det enda du gör är att skada dig själv genom att ta en drog. Klickar du sedan vidare på alkohol ser du bara misslycka, både i text och bild.


http://www.umo.se/Dricka-roka-knarka/Alkohol/

Visst orsakar alkohol mycket problem men om man vill stoppa missbruket med droger och alkohol är det här verkligen rätt sätt att gå?

Att bara förklara nackdelar med drickande.

De har några rader om varför man dricker, några rader som borde förvandlas till en hel sida.  Den hela sidan har däremot nyttjas till nackdelarna med att dricka och om man själv har druckit skrattar man nästan. Tycker de tar lite väl hårt i spakarna, biverkningarna de ger är ju för alkolister men för vanligt folk som dricker någon gång ibland och i lagom mängd tycker jag att de inte stämmer riktigt.


Tror nog att de som skriver texten inte har smakat en droppe alkohol eller så är de nog hårt pressade av nykteristförbund, alt präktiga föräldrar och vågar inte skriva om de positiva effekterna. 


De gånger jag har druckit har alltid slutat med att jag har skapat någonting. I en berättelse jag skrev i svenska berättade jag om en flicka som hette Lena men egentligen var det en person som jag träffade på dansgolvet som jag skrev om. Hur jag uppfattade henne osv.


Det blir även klarare för mig själv vad jag tycker och tänker om saker, jag slutar vela och elta och när man är full då oftast bara gör man det man tänker, och märker jag att det inte är så farligt och otroligt skönt att bara göra och säga allt som kommer upp. Det är helt okej att vara lyhörd och synas.Kan säga saker som att jag tycker att det är svårt att få på en kondom utan luftbubblor osv.


Slutligen när jag dricker blir jag lite av den Rasmus jag vill vara.


Men nu är det ju som de flesta vet ”inte så nyttigt att dricka”.  Myndigheter, lärare, ungdomsmotagningar, regeringen försöker ständigt få folk och särkilt ungdomar att dricka mindre. Och vissa av dom ser kanske nykteristsamhället som drömsamhället.


Men om nu detta nykteristsamhälle ska uppstå, Varför inte införa dessa ämnen i skolan:


Självkänsla A

Självförtroende A

Gemenskap A


Tänk vad man kan minska alkoholkonsumtionen i Sverige, När folk lär sig att känna sig bra, duktiga, lita på sig själva, ta kontakt, Vad man ska säga för att vara trevlig osv.

Självklart kommer vissa att tycka att det är jätte töntigt, men med tiden tror jag att de kommer att inse hur viktiga dessa saker är.


Förutom en minskad alkoholkonsumtion så, kommer betygen och kunskaperna förbättras när folk tror på sig själva, mer kärlek och ett vänskapligare samhälle.


Nu kanske alkoholkonsumtionen minskar drastiskt och kanske kan de släppa ner åldersgränsen till 18 igen på systemet istället för 20 här i Falun.





Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards