Direktlänk till inlägg 29 april 2009

Stockholm

Av Rasmus - 29 april 2009 22:50

Idag har jag varigt i stocklholm och tittat på när min mamma har gjort sin halvtidseminarie i sin forskning om behandling av kolpatienter på bästa sätt. Så på Karolinska sjukhuset har hon presenterat sin forskning så här långt och jag var nog inte den enda av åskådarena som blev imponerad . Härligt att det går bra för henne. Att jobbet som hon lägger ner visar sig i resultat. För inte på tal om hur mycket hon jobbar. Det är hela dagarna med lite av brott för att tex: äta och kanske se på tv.  Men det är en livsstil som hon har valt och jag tror att det ser rätt lika ut för ganska många forskare. Man blir så inkapslad i att jobbet är så stimulerande att man inte kan sluta jobba helt enkelt.


Min mamma är med facit i hand en mamma som uppfyller sina mål och drömmar. Kanske var det inte forskning om kol. ( En kronisk lungsjukdom) som hon drömde om när hon var liten. Men att vara forskare har hon nog aldrig riktigt blundat för. Att komma med något nytt som ingen tidigare sett har nog alltid gripigt henne som person.


Detta får bli min inledning i mina 4 tänkbara drömyrken. Arkitekt,skräddare, vägarbetare och kock.  Poängen är att i kommande 4 inlägg ska en förklaring tilll ett drömyrke presenteras.


Arkitekt

I hela mitt liv har dröm och låtsas världar funnits i mig. Att springa bort på äventyr som innehåller drakar och odödliga hjältar har nog speglat mig under hela min uppväxt. I lågstadiet levde jag  in mig så mycket i karakternerna att jag hoppa runt för mig själv med pinnar och slog i luften. Skrek vad rollerna sa. Och självklart väckte detta uppmärksamhet.Retsamma kommentarer kom och troligen såg jag allmänt störd ut. Men fortsatt har jag och gör än idag. Men inte för publik utan för mig själv på rummet, med ett suddigummi eller liknade. Måste alltid ha något i handen som jag kan bolla med när jag fantiserar. Annars så kommer det inte mycket ur huvudet. Men idag är det inte i samma utstäckning drakar och supernallar. Det är skidsytem.


Senast idag böjade jag skapa en ny skidanläggning och utbyggnad lär det bli. Hur folk strömmar till anläggningen och nya backar, Cafer, resturanger vägar, hotell och allt som en anläggning ska ha måste finnas med öppnas och planeras i minsta detalj.Om någon månad har jag åter ett nytt komplex skicenter i mitt huvud.


Jag vet inte varför jag brinner för skidåkning och skidliftar. Redan som liten pojke kunde jag sitta timme efter timme och titta på en enkel knapplift och dessutom har ju varje enskild knapp har ju ett nummer på sig. Och om man väntar tillräckligt länge tills liften gått runt ett varv dyker ju samma knapp och nummer upp igen. Det är när nummret skådas efter väntan och uthålighet vid sidan om liftkön som redan rört sig X-antal led. Just denna stund tänds den sanna glädjen för Rasmus.


 Arkitekt är just ett sånt yrke där fantasin får flöda.Man får bygga hus och planera. Allt det som det innebär att bygga upp ett skidsytem ingår och sluligen en dag infria drömmen om att själv en dag äga en egen skidanläggning. Och jag hoppas att jag gör som mamma och uppfyller min dröm. Men framtiden får bestämma och kanske blickar jag åt handra håll. Vägarbetare, skräddare, kock ,- Ja, varför inte?




 
 
Ingen bild

Amisa

8 maj 2009 22:40

Vilken spännande mamma du har!

Det där med arkitekt låter bra för du har ju sagt att du gillar att rita. Bra betalt borde det också vara.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rasmus - 21 juni 2009 20:01

Med Håkan Hellstöms låt, "Nu kan du få mig så lätt" i bakgrunden skriver jag denna blogg som vars ide blev till en dag när jag cyklade hem från jobbet. (Dellner couplers i vika) Där jag jobbar som lagerarbetare och anledningen till att jag inte h...

Av Rasmus - 13 maj 2009 23:14

Idag kommer den sista delen av mina drömyrken. Vägarbetare. Något som en sommardag bara kom in, och som jag inte är riktigt säker på om jag vill vara livet ut. Med tanke på förslitningsskador och säkerheten ute på vägarna är ju inte den högsta.    D...

Av Rasmus - 6 maj 2009 16:49

Del 3 av 4   Nu menar jag inte skräddare som flyger ovanför vattenytan utan att jag ska bli en skräddare. En som syr, som har hemmasydda kläder. Hjälper folk att sy om byxor så de får bättre form. Utvecklar nya plagg osv. Jag tycker om tanken och kan...

Av Rasmus - 4 maj 2009 13:18

Här kommer fortsättningen på mina 4 drömyrken.    Kock - Vad vill du bli när du blir stor? frågar Faster. Rasmus som är 4 år tänker på de få yrken som han faktiskt kan. Städare. Kassör och kock och några till. På tungan sätter han: - kock, svarar ja...

Av Rasmus - 25 april 2009 12:11

Som vanligt när jag skriver är det solsken. Troligtvis ljuder fåglarnas sång lika härligt idag som igår. Vänner och jag undrar? Varför sitter jag här? Vid datorn och luktar svett under armarna?   Kanske beror det på att jag är glad idag som jag oftas...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards