Direktlänk till inlägg 6 april 2009

Deklartion

Av Rasmus - 6 april 2009 19:11

Nu, för första gången i livet. Har jag decklarerat och betalat skatt. Det känns lite surt när mer än 60% av lönen som man skattar på försvinner med pensioner och skatter. Men jag hoppas att de andvänder pengarna väl. Vilket som jag ibland tvivlar på.


Sverige, det land vi lever i är ett land som de senaste åren har varigt väldigt stillastående. Vi är fortfarande fast vid vår uteltade bilindustri och snöar in oss i besparingar. Allt blir sämre: skola, sjukvård, pensioner. Även fast sverige nyss har gått igenom en av våra största högkonjunturer någonsin har besparingar varigt ett ständigt begräpp i tidningen. I skolan slås klasser ihop och Mickal Rosen folkvald i Falukomun har utalat sig om att han kan tänka sig  klasser på 60 pers. Något som jag anser som helt orellevant.


Vart är vi på väg? Tittade på gävledala igår och nyheterna kunde lika väl sänds för tio år sen. Om en brand i en lägenhet. Några slalom tjejer och lite annat trams. Sverige ligger inte längre på topp som för tjugo år sen. Inga stora satningar görs. Som när vi byggde reningsverk, vattenkraft, järnvägar osv för hela slanten. Den tiden då vi hade råd att utveckla istället för aveckla. För det är det som jag tycker vi gör. Bort med skola, sjukvård, försvar, äldrevård osv.


Och i Industin ser vi samma tendens. Inga får bli sparkade och företag får inte läggas ner. Eltandet med att saab ska vara kvar gör att vi tar död på oss själva. Om det finns så många Injengörer som har så god kompentens. Varför låta dom utveckla omiljövänlig teknik? de kan väl utveckla miljövänlig? Det är då framtidens industri öppnas.


Varför  har inte varje hushåll i Sverige bergvärme? Som egentligen är solvärme. För var kommer värmen från jorden ifrån? 

Polikterna gillar det inte. För man säger sig tycka att det inte finns tillräckligt mycket värme i marken. Men tro mig den räcker. Bergvärme är en sak som det är ett frågetecken om det är fossilt eller inte. Och bara en politiker hör ordet fossilt får den att blicka på andra håll. Utan att riktigt tänka efter. Den största el förbrukningen i sverige går just till att värma upp hus. När vi slutar värma hus med el och andvänder bergvärme istället får vi jättemycket energi över.Då kanske vi kan satsa på el-bilar. Men tyvärr för att laddningsstationerna för elbilar ska funka måste vi bygga om hela el-nätet. Som Sverige inte har råd med, eller?


 Jag tycker det är synd att vi liver i ett stillastående samhälle och jag hoppas att det händer något snart. Att tex:Den som är expert på el bestämmer om el-frågor. Och inte en poltiker som lever för att tycka saker.


Praktisktsätt finns det mycket vi kan göra med dagens teknik. Men de flesta ser nog kostnader istället för möjligheter.


 
 
Ida Palander

Ida Palander

7 april 2009 22:15

Så jäkla rätt alltså.
Varför ska folk få rätt att bestämma när dom inte ens vet vad dom bestämmet för något, eller över något.
Som t.ex en politiker ska få bestämma elfrågor, det är så dåligt den kanske inte ens vet hur man tänder en lampa, nej men vad vet vi liksom?

http://www.livetomid.blogg.se

 
Amisa

Amisa

10 april 2009 01:53

Du har helt rätt! Vi borde satsa på "viktig" teknik istället, sådant som löser problem vi har som t ex miljöproblem och problem att få jordens resurser som mat och vatten att räcka till alla. Istället har vi en massa människor som jobbar med att framställa helt onödiga prylar, som en ny mobiltelefon med nya rätt onödiga funktioner. Sedan försöker vi skapa en efterfrågan genom att få folk att tycka att det är viktigt att ha senaste modellen. Tänk om Saab eller Volvo skulle satsa på att ta fram en elbil eller en hybridbil istället för stora bensinslukande bilar! Då skulle jag kunna tänka mig att köpa en svensk bil.

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rasmus - 21 juni 2009 20:01

Med Håkan Hellstöms låt, "Nu kan du få mig så lätt" i bakgrunden skriver jag denna blogg som vars ide blev till en dag när jag cyklade hem från jobbet. (Dellner couplers i vika) Där jag jobbar som lagerarbetare och anledningen till att jag inte h...

Av Rasmus - 13 maj 2009 23:14

Idag kommer den sista delen av mina drömyrken. Vägarbetare. Något som en sommardag bara kom in, och som jag inte är riktigt säker på om jag vill vara livet ut. Med tanke på förslitningsskador och säkerheten ute på vägarna är ju inte den högsta.    D...

Av Rasmus - 6 maj 2009 16:49

Del 3 av 4   Nu menar jag inte skräddare som flyger ovanför vattenytan utan att jag ska bli en skräddare. En som syr, som har hemmasydda kläder. Hjälper folk att sy om byxor så de får bättre form. Utvecklar nya plagg osv. Jag tycker om tanken och kan...

Av Rasmus - 4 maj 2009 13:18

Här kommer fortsättningen på mina 4 drömyrken.    Kock - Vad vill du bli när du blir stor? frågar Faster. Rasmus som är 4 år tänker på de få yrken som han faktiskt kan. Städare. Kassör och kock och några till. På tungan sätter han: - kock, svarar ja...

Av Rasmus - 29 april 2009 22:50

Idag har jag varigt i stocklholm och tittat på när min mamma har gjort sin halvtidseminarie i sin forskning om behandling av kolpatienter på bästa sätt. Så på Karolinska sjukhuset har hon presenterat sin forskning så här långt och jag var nog inte de...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards